Социальное предпринимательство: типология видов

Валентина Владимировна Жохова

Аннотация


Статья посвящена исследованию социального предпринимательства в рос-сийской и международной науке. Для сбора материала использованы различные базы научных журналов и статей в области менеджмента и предпринимательства, для исследования - методы сравнения, группировки, анализа и синтеза. Оценены результаты теоретической дискуссии при изучении концепции социального предпринимательства. Отмечено разнообразие в толковании понятия «социальное предпринимательство». Проведен анализ подходов к выделению типологии социального предпринимательства. Показаны основания актуализации научных исследований социального предпринимательства. Отражено появление первых социальных предприятий в России и за рубежом. В статье предложено собственное определение предпринимательства. Выделены этапы развития социального предпринимательства и его типология.


Ключевые слова


Типология социального предпринимательства, этапы развития социального предпринимательства, cоциальный "bricoleur", социальный конструктивист, социальный инженер

Полный текст:

PDF

Литература


Pioneer Human Services. Available at: http://www.pioneerhuman serv.com/

Mair J., Martí I. Social entrepreneurship research: A source of explanation, prediction, and delight. Journal of World Business. 2006. Vol. 41(1). P. 36-44.

Delancy Street, Available at: http://www.eisenhowerfoundation.org/.

Grameen Bank. Available at: http://www.grameen-info.org/

Gartner W.B., Shane S.A. Measuring entrepreneurship over time. Journal of Business Venturing, 1995, vol. 10, no. 4, July, pp. 283-301.

Davidson P., Delmar F., Wiklund J. Entrepreneurship as growth; growth as entrepreneurship. Entrepreneurship and the Growth of the Firms. Eds. P. Davidson, F. Delmar, J. Wiklund. Edward Elgar Publishing. Chelten ham, UK; Northampton: MA, USA, 2000, pp. 21-35.

Venkataraman S. The distinctive domain of entrepreneurship research: An editor’s perspective. Katz J., Brockhaus J. (eds.). Advances in Entrepre neurship, Firm Emergence, and Growth. JAI Press: Greenwich, CT. 1997, vol. 3. 132 p.

Smirnov P., Belkin V. Experience in the Application of the Principle of Methodological Pluralism in the Study of Entrepreneurship. Asian Social Science, 2015, vol. 11, no. 7, pp. 122-127.

Широкова Г.В. Управление предпринимательской фирмой: учебник. -СПб.: Высш. шк. менеджмента, 2011. 384 с.

Austin J., Stevenson H., Wei-Skillern J. Social and Commercial Entrepre neurship: Same, Different, or Both? Entrepreneurship theory and practice, 2006, January, pp. 1-22.

Smith B., Stevens C. Different types of social entrepreneurship: The role of geography and embeddedness on the measurement and scaling of socialvalue. Entrepreneurship & Regional. Developmen,. 2010, vol. 22 (6),. pp. 575-598.

Жохова В.В. Социальное предпринимательство: сущность и понятие. Известия Дальневосточного федерального университета//Экономика и управление. 2015. № 1 (73). С. 85-98.

Zahraa S., Gedajlovicb E., Neubaumc D., Shulman J. A typology of social entrepreneurs: Motives, search processes and ethical challenges. Journal of Business Venturing, 2009, vol. 24 (5), pp. 519-532.

Wiguna A., Manzilati A. Social Entrepreneurship and Socioentrepre neurship: A Study with Economic and Social Perspective. Procedia -Social and Behavioral Sciences, 2014, vol.115, pp. 12-18.

Арай Ю.Н. Социальное предпринимательство в начале XXI века: основные понятия и страновые особенности//Российский журнал менеджмента. 2013. Т. 11, № 1. С. 111-130.

Благов Ю.Е., Арай Ю.Н. Образовательные программы в области социального предпринимательства: мировой опыт и российские особенности//Вестник Санкт-Петербург. yн-та. Сер. Менеджмент. 2014. № 3. С. 177-197.

Dees J. Enterprising nonprofits. Harvard Business Review, 1998, vol. 76, no. 1, pp. 55-67.

Neck H., Brush C., Allen E. The landscape of social entrepreneurship. Business Horizons, 2009, vol. 52, no. 1, pp. 13-19.

Kerlin J. Social Enterprise in the United States and Europe: Understand ing and Learning from the Differences. Voluntas: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 2006, vol. 17, no. 2, pp. 95-109.

Nicholls A. “We do good things, don’t we?”: “Blended Value Account ing” in social entrepreneurship. Accounting, Organizations and Society, 2009, vol. 34, no. 6-7, pp. 755-769.

Bacq S. The multiple faces of social entrepreneurship: A review of definitional issues based on geographical and thematic criteria. Entrepre neurship & Regional Development, 2011, vol. 23, no. 5-6, pp. 373-403.

Choi N. Social entrepreneurship as an essentially contested concept: Opening a new avenue for systematic future research. Journal of Business Venturing, 2004, vol. 29, no. 3, pp. 363-376.

Kraus S., Filser M., O’Dwyer M., E. Shaw. Social Entrepreneurship: An exploratory citation analysis. Review of Managerial Science, 2013, vol. 7, no. 2, pp. 159-189.

Santos F. A Positive Theory of Social Entrepreneurship. Journal of Business Ethics, 2012, vol. 109, no. 1, pp. 53-65.

Тapsell P., Woods C. Social entrepreneurship and innovation: Self-organization in an indigenous context. Entrepreneurship & Regional Development, 2010, vol. 22, no. 6, pp. 535-556.

Благов Ю.Е. Социальное предпринимательство: проблемы типологии//Вестник Санкт-Петербургского университета. 2010. № 3. С. 109-114.

Lepoutre J., Justo R., Terjesen S., Bosma N. Designing a global standard ized methodology for measuring social entrepreneurship activity: the Global Entrepreneurship Monitor social entrepreneurship study. Small Business Economics, 2011, vol. 37, no. 4, pp. 393-396.

Díaz-Foncea M., Marcuello C. Social enterprises and social markets: mod els and new trends. Service Business, 2012, vol. 6, no. 4, pp. 405-409.

Swanson L., Zhang D. The Social Entrepreneurship Zone. Journal of Non profit & Public Sector Marketing, 2010, vol. 22, pp.71-88.

Lan H., Zhu Y., Ness D., Xing K., Schneide K. The role and characteris tics of social entrepreneurs in contemporary rural cooperative development in China: case studies of rural social entrepreneurship. Asia Pacific Busi ness Review, 2014, vol. 20, no. 3, pp. 379-400.

Chell E., L.J. Spence, F. Perrini, Harris J.D. Social Entrepreneurship and Business Ethics: Does Social Equal Ethical? Journal of Business Ethics, 2014, vol. 124, no. 1, pp. 87-93.

Thompson J. The world of the social entrepreneur. The International Jour nal of Public Sector Management, 2002, vol. 15, pp. 412-431.

Short J., Moss T.W., Lumpkin G.T. Research in social entrepreneurship: Past contributions and future opportunities. Strategic entrepreneurship journal, 2009, vol. 3, no. 2, pp. 161-194.

Баталина М.Л. Обзор опыта и концепций социального предпринимательства с учетом возможностей его применения в современной России. -М.: ГУ ВШЭ, 2008. -83 с.

Dion M. The economic and non-economic dimensions of social enter prises’ moral discourse: an issue of axiological and philosophical coher ence. International Entrepreneurship and Management Journal, 2012, vol. 8, no. 3, pp. 271-284.

Rimskaya T., Vinokurova A. Transformation of a personality value sys tem: theoretical aspect of the problem. World Applied Sciences Journal (Education, Law, Economics, Language, Communication), 2013, no. 27, pp. 278-282. URL: http://www.idosi.org/wa-sj/wasj27%28elelc%292013. htm.

Alter K. Social Enterprise Typology. Virtue Ventures, LLC, 2007. 124 p.




(c) 2016 Научный журнал "Известия Дальневосточного федерального университета. Экономика и управление"

© Дальневосточный федеральный университет, 1996-2022.
© Научный журнал "Известия Дальневосточного федерального университета Экономика и управление" - 16+.
Свидетельство о регистрации средства массовой информации ПИ № ФС77-57575
Издатель - ФГАОУ ВО "Дальневосточный федеральный университет".
При перепечатке ссылка на Сайт Журнала обязательна.
Коммерческое использование размещенных материалов запрещено.

Адрес редакции:690922, г. Владивостоко. Русский, п. Аякс, 10, Школа экономики и менеджмента ДВФУ, каб.G531 
Телефон редакции: +7 (423) 265 2424 доб. 2126

E-mail: sem-journal@dvfu.ru