Модели экономического влияния рекламы: вторичные эффекты рекламной конкуренции

Сергей Александрович Вартанов

Аннотация


Настоящая работа представляет собой четвертую часть цикла из пяти статей, посвященных обзору существующих моделей, методов и взглядов на эффекты воздействия экономического института рекламы на рынок на всех возможных уровнях. В ней продолжается рассмотрение эффектов влияния рекламы промежуточного уровня, связанного с особенностями рекламных стратегий фирм-производителей. В отличие от вторичных эффектов индивидуального характера, связанных с особенностями рыночных стратегий отдельных рекламирующих фирм, рассматриваемые в настоящей работе эффекты рекламной конкуренции связаны с поведением таких фирм в условиях конкурентного окружения. Хотя во многом такие эффекты аналогичны индивидуальным вторичным эффектам, порожденным схожим типом первичного воздействия, существует ряд эффектов, характерных только для конкурентных рынков. В настоящей работе подобные эффекты классифицированы в зависимости от преобладающих первичных эффектов (статические/вневременные, кратко- и долгосрочные) и для каждого класса приведен анализ описывающих соответствующий рынок статических и динамических моделей рыночного равновесия.


Ключевые слова


экономика рекламы, поведение потребителя, модели рекламной динамики, несовершенная конкуренция, медиарекламный рынок, advertising economics, con-sumer behavior, advertising dynamics models, imperfect competition, media advertising market

Полный текст:

PDF

Литература


Bierman, H.S. and L. Fernandez (1998), Game Theory with Economic Applications (sec-ond edition), Addison-Wesley, Reading.

Nicholson, W. (1995), Microeconomic Theory (sixth edition), The Dryden Press, Fort Worth.

Waldman, D.E. and E.J. Jensen (1997), Industrial Organization: Theory and Practice, Addison-Wesley, Reading.

Schoonbeek L., Kooreman P. (2007) The impact of advertising in a duopoly game // International Game Theory Review. 2007. Vol. 9 (04), 565-581.

Ishigaki H. (2000) Informative advertising and entry deterrence: a Bertrand model // Economics Letters. 2000. Vol. 67 (3), 337-343.

Cubbin, J.S., and Domberger, S. (1988) "Advertising and post-entry oligopoly behav-iour", Journal of Industrial Economics, 37 (1988) 123-140

Kuzmanović M., Kovačević-Vujčić V., Martić M. (2011) Three-stage entry game: the strategic effects of advertising // Yugoslav Journal of Operations Research. 2011. Vol. 21 (2), 163-185.

S. P. Sethi and G. L. Thompson. (1981) Optimal Control Theory: Applications to Man-agement Science. Martinus Nijhoff Publishing Co., Boston, 1981

S. Jørgensen and G. Zaccour. (2004) Differential Games in Marketing. Kluwer, Academic Publishers, Boston, MA, 2004

G. M. Erickson. (1995) Differential game models of advertising competition. European Journal of Operational Research, 83(3):431.438, 1995

G. Feichtinger, R. F. Hartl, and S. P. Sethi. (1994) Dynamic optimal control models in advertising: Recent developments. Management Science, 40(2):196.226, 1994

S. P. Sethi. (1977) Dynamic optimal control models in advertising: A survey. SIAM Re-view, 19(4):685. 725, 1977

G. M. Erickson. (1992) Empirical analysis of closed-loop duopoly advertising strategies. Management Science, 38(12):1732.1749, 1992

P. K. Chintagunta and N. J. Vilcassim. (1992) An empirical investigation of advertising strategies in a dynamic duopoly. Management Science, 38(9):1230-1244, 1992.

G. E. Fruchter and S. Kalish. (1997) Closed-loop advertising strategies in a duopoly. Management Science, 43(1):54.63, 1997

Prasad and S. P. Sethi. (2004) Competitive advertising under uncertainty: A stochastic differential game approach. Journal of Optimization Theory and Applications, 123(1):163.185, 2004.

G. M. Erickson. (2009a) An oligopoly model of dynamic advertising competition. Euro-pean Journal of Operational Research, 197(1):374.388, 2009

G. M. Erickson. (1997) Dynamic conjectural variations in a lanchester oligopoly. Man-agement Science, 43(1):1603.1608, 1997.

G. M. Erickson. (2009b) Advertising competition in a dynamic oligopoly with multiple brands. Operations Research, 57(5):1106.1113, 2009.

G. M. Erickson. (2011) A differential game model of the marketing-operations interface. European Journal of Operational Research, 211(2):394.402, 2011.

Krishnamoorthy, A. Prasad, and S. P. Sethi. (2010) Optimal pricing and advertising in a durable good duopoly. European Journal of Operational Research, 200(2):486.497, 2010.

F. M. Bass, A. Krishnamoorthy, A. Prasad, and S. P. Sethi. Generic and brand advertising strategies in a dynamic duopoly. Marketing Science, 24(4):556-568, 2005

B. Viscolani and G. Zaccour. (2009) Advertising strategies in a differential game with negative competitor’s interference. Journal of Optimization Theory and Applications, 140(1):153.170, 2009.

P. K. Chintagunta. (1993) Investigating the sensitivity of equilibrium profits to advertis-ing dynamics and competitive effects. Management Science, 39(9):1146-1162, 1993.

Nair and R. Narasimhan. (2006) Dynamics of competing with quality- and advertising-based goodwill. European Journal of Operational Research, 175(1):462.474, 2006.

G. Bertuzzi and L. Lambertini. (2010) Existence of equilibrium in a differential game of spatial competition with advertising. Regional Science and Urban Economics, 40(2.3):155-160, 2010

R. Cellini and L. Lambertini. (2003) Advertising in a differential oligopoly game. Journal of Optimization Theory and Applications, 116(1):61-81, 2003.

R. Rishel. (1985) A partially observed advertising model. In G. Feichtinger, editor, Opti-mal Control Theory and Economic Analysis, pages 253.262. North-Holland, Amsterdam, 1985

A.S. Tapiero. (1975a) On-line and adaptive optimum advertising control by a diffusion approximation. Operations Research, 23(5):890.907, 1975.

A.S. Tapiero. (1975b) Optimal advertising and goodwill under uncertainty. Technical Re-port 50, Graduate School of Business, Columbia University, New York, 1975

Raman, K. (2006). Boundary value problems in stochastic optimal control of advertis-ing. Automatica, 42(8), 1357-1362.

Marinelli, C. (2007). The stochastic goodwill problem. European Journal of Operational Research, 176(1), 389-404.

Gozzi, F., Marinelli, C., & Savin, S. (2009). On controlled linear diffusions with delay in a model of optimal advertising under uncertainty with memory effects. Journal of optimi-zation theory and applications, 142(2), 291-321.

Давыдов, Д. В., Измалков, С. Б., & Смирнов, А. С. (2015). Рынки контекстной рекла-мы: эмпирические и экспериментальные работы. Журнал Новой экономической ас-социации, №4 (28), с. 56–73.

S. P. Sethi. Deterministic and stochastic optimization of a dynamic advertising model. Optimal Control Application and Methods, 4(2):179.184, 1983.

Bergemann, D., & Bonatti, A. (2011). Targeting in advertising markets: implications for offline versus online media. The RAND Journal of Economics, 42(3), 417-443.

Buratto, L. Grosset, and B. Viscolani. (2006a) Advertising channel selection in a seg-mented market. Automatica, 42(8):1343-1347, 2006.

Buratto, L. Grosset, and B. Viscolani. (2006b) Advertising a new product in a segmented market. European Journal of Operational Research, 175(2):1262-1267, 2006.

Marinelli, C., & Savin, S. (2008). Optimal distributed dynamic advertising. Journal of Optimization Theory and Applications, 137(3), 569-591.

F. M. Bass, N. Bruce, S. Majumdar, and B. P. S. Murthi. (2007) Wearout effects of differ-ent advertising themes: A dynamic Bayesian model of the advertising-sales relationship. Marketing Science, 26(2):179-195, 2007.




(c) 2022 Научный журнал "Известия Дальневосточного федерального университета. Экономика и управление"

© Дальневосточный федеральный университет, 1996-2022.
© Научный журнал "Известия Дальневосточного федерального университета Экономика и управление" - 16+.
Свидетельство о регистрации средства массовой информации ПИ № ФС77-57575
Издатель - ФГАОУ ВО "Дальневосточный федеральный университет".
При перепечатке ссылка на Сайт Журнала обязательна.
Коммерческое использование размещенных материалов запрещено.

Адрес редакции:690922, г. Владивостоко. Русский, п. Аякс, 10, Школа экономики и менеджмента ДВФУ, каб.G531 
Телефон редакции: +7 (423) 265 2424 доб. 2126

E-mail: sem-journal@dvfu.ru