Рынок электронной коммерции фруктов в Таиланде и Китае: бизнес-модели, ключевые факторы и проблемы развития

Виктор Григорьевич Белкин, Марина Александровна Потапова, Киттия Падпади

Аннотация


Два противоречивых начала в электронной торговле свежими фруктами являются источниками и движущими силами её развития. Одно из них обусловлено “короткой жизнью” данного вида продукции и необходимостью оптимизации сроков реализации. Другое — относительно низкий уровень готовности аграрного сектора к внедрению электронной коммерции фруктов. В статье на основе сравнительного анализа рассматривается современное состояние рынка электронной коммерции фруктов в Китае и Таиланде, ключевые факторы и проблемы его развития, бизнес-модели, применяемые на данном сегменте рынка.


Ключевые слова


рынок электронной коммерции фруктов и его бизнес-модели, ключевые факторы и проблемы, канва бизнес-модели, анкетный опрос, сравнительный анализ

Полный текст:

PDF

Литература


China’s Fresh Supply Chain Market Report_Views_Insights_iResearch // IResearch 2020. — URL: https://www.iresearchchina.com/content/details7_64969.html (дата обращения: 15.02.2022).

Wei. E-commerce / Fruit E-commerce Development Status and Countermeasures // Tencent News 2021. — URL: https://new.qq.com/omn/20210303/ 20210303A0DYML00.html (дата обращения: 10.02.2022).

China’s fruit e-commerce market still has huge potential // FreshPlaza 2021. — URL: https://www.freshplaza.com/article/9365583/china-s-fruit-e-commerce-market-still-has-huge-potential/ (дата обращения: 10.02.2022).

Digital agriculture report: Rural e-commerce development experience from China // FAO, ZJU; 2021. — URL: https://doi.org/10.4060/cb4960en.

Zhuang M, Siekman D, Jing S, Mu A, Yao L. Fresh Fruit E-Commerce in China. — MZ Marketing Communications (MZMC); 2020.

ROOBYKON SOFTWARE. Horizontal vs. Vertical E-Commerce // Marketplace Business Model n.d. — URL: https://roobykon.com/blog/posts/121-horizontal-e-commerce-vs-vertical-e-commerce (дата обращения: 15.02.2022).

Ma Y. Topic: Social commerce in China // Statista 2021. — URL: https://www.statista.com/topics/6718/social-commerce-in-china/ (дата обращения: 16.02.2022).

IQBAL M. WeChat Revenue and Usage Statistics (2022) // Bus Apps 2022. — https://www.businessofapps.com/data/wechat-statistics/ (дата обращения: 16.02.2022).

DeGennaro T. The Top 3 Social Commerce Platforms in China // Soc Media Influ Mark Speak Consult Author 2021. — URL: https://nealschaffer.com/social-commerce-platforms-shopping-apps-china/ (дата обращения: 16.02.2022).

Wu K. Fresh Food E-Commerce Booms in China-Hanshow Technology n.d. — URL: https://www.hanshow.com/news/173.html (accessed February 16, 2022).

Fresh Fruits — China / Statista Market Forecast // Statista n.d. — URL: https://www.statista.com/outlook/cmo/food/fruits-nuts/fresh-fruits/china (дата обращения: 09.06.2022).

ARUNMAS P. Ministry sees 15% rise in fruit exports. — Bangk Post 2022.

Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency. The food and beverage market entry handbook: Thailand : a practical guide to the market in Thailand for European agri food products. — LU: Publications Office; 2020.

China Internet Network Information Center // The 49th Statistical Report on China’s Internet Development. — China Internet Network Information Center; 2022.

Xinhua. China home to 2m 5G base stations by end of 2022: minister 2022. — URL: http://english.www.gov.cn/statecouncil/ministries/202203/08/content_WS62270ed3c6d09c94e48a647e.html (дата обращения: 24.05.2022).

The Village Broadband Internet Project (Net Pracharat) n.d. — URL: https://netpracharat.com/Netpracharat_EN/one-page/# (дата обращения: 24.05.2022).

List of countries by 4G LTE penetration. — Wikipedia 2022.

GovData360: GCI 4.0: Pillar 2: Infrastructure. GovData360 n.d. — URL: https://govdata360.worldbank.org/indicators/he903b3e5?country=CHN&indicator=41505&countries=THA&viz=line_chart&years=2017,2019 (дата обращения: 26.06.2022).

International Telecommunication Union. Statistics: ICT Indicators Database. ITU n.d. — URL: https://www.itu.int:443/en/ITU-D/Statistics/Pages/stat/default.aspx (дата обращения: 11.06.2022).

Wongsim M, Sonthiprasat R, Surinta O. Factors Influencing the Adoption of Agricultural Management Information Systems in Thailand. 2018 3rd Technol. Innov. Manag. Eng. Sci. Int. Conf. TIMES-ICON, Bangkok, Thailand: IEEE; 2018, p. 1–4. — URL: https://doi.org/10.1109/TIMES-iCON.2018.8621831.

Kanchanopast S. The Factors Influencing Successful Implementation of E-Commerce within SMEs Businesses. Int J Ind Syst Eng 2014;8:4.

Lekmat L. Antecedents of e-commerce adoption in Thai SMEs 2018:26.

Osterwalder A, Pigneur Y. Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers. — Wiley; 2013.

Salomonson N, Åberg A, Allwood J. Communicative skills that support value creation: A study of B2B interactions between customers and customer service representatives // Ind Mark Manag 2012;41:145–55. — URL: https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2011.11.021.




(c) 2023 Научный журнал "Известия Дальневосточного федерального университета. Экономика и управление"

© Дальневосточный федеральный университет, 1996-2022.
© Научный журнал "Известия Дальневосточного федерального университета Экономика и управление" - 16+.
Свидетельство о регистрации средства массовой информации ПИ № ФС77-57575
Издатель - ФГАОУ ВО "Дальневосточный федеральный университет".
При перепечатке ссылка на Сайт Журнала обязательна.
Коммерческое использование размещенных материалов запрещено.

Адрес редакции:690922, г. Владивостоко. Русский, п. Аякс, 10, Школа экономики и менеджмента ДВФУ, каб.G531 
Телефон редакции: +7 (423) 265 2424 доб. 2126

E-mail: sem-journal@dvfu.ru